x

Η πρώτη συνεργασία πάνω από τα Δαρδανέλλια





 Στις 5 Φεβρουαρίου 1913 ο Μιχαήλ Μουτούσης και ο Αριστείδης Μωραϊτίνης πραγματοποίησαν με Φαρμάν MF.7 την πρώτη στην Ιστορία αποστολή ναυτικής συνεργασίας πάνω από τα Δαρδανέλλια.

Στις 5 Φεβρουαρίου 1913 ο υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης και ο σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης πραγματοποίησαν με Φαρμάν MF.7, που είχε μετατραπεί σε υδροπλάνο, την πρώτη στην Ιστορία αποστολή ναυτικής συνεργασίας πάνω από τα Δαρδανέλλια. Η αποστολή πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, καθώς ο εχθρικός στόλος εντοπίστηκε στη ναυτική βάση του Ναγαρά και ερρίφθησαν τέσσερις βόμβες κατά των τουρκικών εγκαταστάσεων.

Κατά την επιστροφή τους, όμως, μία μηχανική βλάβη τούς ανάγκασε να προσθαλασσωθούν στο Αιγαίο απ’ όπου περισυλλέγησαν από το αντιτορπιλικό Βέλος. Η συγκεκριμένη αποστολή θεωρείται η πρώτη στην Ιστορία αεροπορική αποστολή ναυτικής συνεργασίας και είχε ευρεία απήχηση στον Τύπο της εποχής, ελληνικό και διεθνή.

Το Φαρμάν MF.7 ήταν γαλλικό αναγνωριστικό διπλάνο σχεδιασμένο από τον Μορίς Φαρμάν, που αναπτύχθηκε πριν από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το παρωνύμιό του προερχόταν από το χαρακτηριστικό πρόσθια τοποθετημένο πηδάλιο ανόδου, καθόδου και τα επιμηκυμένα πέδιλα ολίσθησης. Το MF.7 έφερε κινητήρα Ρενό. Υπηρέτησε με τις βρετανικές και γαλλικές ένοπλες δυνάμεις στα πρώτα στάδια του πολέμου και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό. Εξήντα MF.7 πωλήθηκαν στη Νορβηγία και υπηρέτησαν με την αεροπορική υπηρεσία του νορβηγικού στρατού. Το MF.7 υπήρξε ένα από τα πρώτα αεροπλάνα της μετέπειτα ελληνικής πολεμικής αεροπορίας με σημαντική δράση στη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων.

Τον Δεκέμβριο του 1912 πέταξαν για πρώτη φορά στην Ήπειρο, με τη βάση τους να βρίσκεται στο αεροδρόμιο της Νικόπολης στην Πρέβεζα. Όσον αφορά τους δύο πιλότους, ο Μιχαήλ Μουτούσης ήταν πρωτοπόρος αεροπόρος, αξιωματικός του Ελληνικού Στρατού και μετέπειτα της Αεροπορίας. Κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους εκτέλεσε αποστολές αναγνώρισης και βομβαρδισμού εναντίον τουρκικών θέσεων στο μακεδονικό μέτωπο. Τον Δεκέμβριο του 1912 τοποθετήθηκε στο μέτωπο Ηπείρου όπου εκτέλεσε με επιτυχία αρκετές αποστολές στους τομείς Ιωαννίνων και Μπιζανίου κατά την ομώνυμη μάχη.

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης ήταν αξιωματικός του πολεμικού ναυτικού και από τους πρωτοπόρους της ελληνικής αεροπορίας. Πρωτοστάτησε στην εκπαίδευση νέων πιλότων, ενώ ανέλαβε πρωτοβουλίες για την ανάδειξη της ναυτικής αεροπορίας, της οποίας ήταν διοικητής. Το 1916 κατατάχτηκε στο Κίνημα Εθνικής Αμύνης του Ελευθερίου Βενιζέλου και συμμετείχε δυναμικά ως εκπαιδευτής αεροπόρων και επικεφαλής αεροπορικών αποστολών στο μακεδονικό μέτωπο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς και στις περιοχές των Δαρδανελλίων, στο ανατολικό Αιγαίο και στη Μικρά Ασία, μέχρι και το τέλος του Πολέμου. Αναδείχτηκε στον κορυφαίο «ιπτάμενο άσο» της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, όχι μόνο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, αλλά και γενικότερα της αεροπορικής Ιστορίας της Ελλάδας, με συνολικά εννέα καταρρίψεις εχθρικών αεροσκαφών.

Τον Νοέμβριο του 1918, μετά τη συνθηκολόγηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ήταν επικεφαλής του ελληνικού αεροπορικού σμήνους που πέταξε στην Κωνσταντινούπολη. Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, αφήνοντας σημαντικό έργο στον τομέα της ανάπτυξης του αεροπορικού οράματος, συμπεριλαμβανομένης και της δημιουργίας τοπικής αεροπορικής βιομηχανίας.

perierga120.blogspot.com////

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη