Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022

Διώρυγα Κορίνθου: Το θαύμα της μηχανικής που διέψευσε τον χρησμό της Πυθίας...

 


Το όραμα του Περίανδρου χρειάστηκε 2.500 χρόνια για να γίνει πραγματικότητα.

Κάτω από τον γαλανό Ελληνικό ουρανό, ένα πλοίο περνά ανάμεσα στα απόκρυμνα τοιχώματα ενός στενού, τεχνητού καναλιού, με περιθώριο μόλις λίγων εκατοστών σε κάθε άκρη, καθώς οι επιβάτες απολαμβάνουν το θαύμα της μηχανικής.

Ήταν το 1893 όταν τα πρώτα σκάφη πέρασαν από τη Διώρυγα της Κορίνθου, έναν από τους μεγαλύτερους τεχνικούς άθλους της εποχής της, ένα όραμα που χρειάστηκε 2.500 χρόνια για να γίνει πραγματικότητα.

Η διώρυγα έκοψε στη μέση τον ισθμό της Κορίνθου, μετέτρεψε την Πελοπόννησο σε νησί και έφερε επανάσταση στη ναυτιλία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς μείωσε κατά 321 χιλιόμετρα τη διαδρομή των πλοίων μεταξύ του Κορινθιακού και του Σαρωνικού Κόλπου....


Ο Περίανδρος και ο χρησμός της Πυθίας

Ο πρώτος άνθρωπος που λέγεται ότι πρότεινε την ιδέα ήταν ο Περίανδρος, ένας από τους επτά σοφούς της αρχαίας Ελλάδας, τύραννος της Κορίνθου τον 7ο αιώνα π.Χ.

Μαρτυρίες της εποχής θέλουν το σχέδιο να εγκαταλείφθηκε όταν η Πυθία, ιέρεια του Ναού του Απόλλωνα στους Δελφούς, αποφάνθηκε ότι ένα τέτοιο εγχείρημα θα προκαλούσε την οργή των θεών.

Πιθανότερο βέβαια είναι το σχέδιο να εγκαταλείφθηκε λόγω των γιγάντιων τεχνικών δυσκολιών, αλλά και λόγω των οικονομικών συμφερόντων της Κορίνθου. Μεγάλο μέρος του πλούτου της πόλης πιστεύεται ότι προερχόταν από τα τέλη που κατέβαλαν οι έμποροι για να αποκτήσουν πρόσβαση στη Δίολκο, έναν πλακόστρωτο δρόμο που συνέδεε τις δύο άκρες του ισθμού της Κορίνθου, πάνω στον οποίο σύρονταν από δούλους τα πλοία από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό κόλπο και αντίστροφα.

Τμήμα της Διόλκου αποκαλύφθηκε σε ανασκαφές τον 20ό αιώνα.

Τμήματα της Διόλκου σώζονται μέχρι σήμερα (Davide Mauro)

Περίπου 300 χρόνια μετά τον Περίανδρο, ο Δημήτριος ο Πολιορκητής επανέφερε την ιδέα της διάνοιξης διώρυγας, φέρεται όμως να άλλαξε γνώμη όταν οι μηχανικοί τον συμβούλευσαν εσφαλμένα ότι το κανάλι θα πλημμύριζε τα νησιά του Σαρωνικού, του οποίου η στάθμη βρισκόταν χαμηλότερα από ό,τι του Κορινθιακού.

Αρκετοί ρωμαίοι αυτοκράτορες, ανάμεσά τους ο Ιούλιος Καίσαρας και ο Καλιγούλας, λέγεται ότι φλέρταραν με την ιδέα της διώρυγας τους αιώνες που ακολούθησαν.

Αυτός που τελικά ξεκίνησα τα έργα ήταν ο Νέρωνας, ο πέμπτος αυτοκτάτορας της Ρώμης που ανέβηκε στον θρόνο το 54 μ.Χ. Ο Νέρωνας φέρεται να άρχισε συμβολικά το σκάψιμο με ένα χρυσό φτυάρι το 67 μ.Χ.

Ανάγλυφο αφιρωμένο στον Νέρωνα σε πρανές της διώρυγας (Εταιρεία Διώρυγος Κορίνθου)

Μέχρι σήμερα, οι επισκέπτες που διασχίζουν το κανάλι μπορούν να θαυμάσουν ένα αρχαίο ανάγλυφο σκαλισμένο στον βράχο αφιερωμένο στον Νέρωνα.

Τους επόμενους αιώνες, οι Βυζαντινοί και οι Βενετοί επανεξέτασαν το σχέδιο χωρίς όμως να σημειώσουν μεγάλη πρόοδο.

Η ιδέα αναβίωσε μετά την επανάσταση του 1821, όμως το κόστος του έργου ήταν αστρονομικά υψηλό για το νεοσύστατο ελληνικό κράτος...


perierga120.blogspot.com////

Comments